Een hoge snelheid en veel gebruiksgemak zijn vandaag de dag online de norm geworden. Het aanmeldproces op een bedrijfswebsite speelt hierbij een cruciale rol. Of je nu een webshop runt, leads verzamelt met een nieuwsbrief of nieuwe klanten aantrekt voor je dienst: het moment waarop een bezoeker zich aan wil melden, is doorgaans het cruciale punt tussen conversie en afhaken.
De psychologie van een snelle beslissing
Als een bezoeker je bedrijfswebsite betreedt dan moet je direct een goede indruk maken. Een gebruiker kan je site immers snel weer verlaten, maar zal dit niet doen als hij onder de indruk is. Als dit gebeurt, is de kans ook groter dat hij verder klikt en zich misschien zelfs wil aanmelden. Hierbij is het vervolgens weer belangrijk dat het aanmeldproces niet te complex is of lang duurt, aangezien dit de potentiële klanten kan afschrikken. Gebruikers willen immers snelheid en zijn hier inmiddels ook gewend aan geraakt. Denk bijvoorbeeld aan het inloggen met een vingerafdruk of de invulvelden die automatisch worden ingevuld.
Hoe sneller en eenvoudiger een bezoeker van een bedrijfswebsite zich kan aanmelden, hoe groter de kans is dat hij dit daadwerkelijk doet. Dit is volgens expert Femke Stigter dan ook een van de voordelen van casino’s zonder vergunning. Op deze goksites bestaat het registratieproces soms alleen maar uit het invullen van een e-mailadres en wachtwoord, waardoor spelers direct kunnen starten met gokken. Dit is een eenvoudig én snel proces, wat mensen vandaag de dag het liefst hebben. De ‘drop-off rate’ zal daarom laag zijn, dit is het percentage mensen dat afhaakt voordat ze volledig zijn aangemeld.
Frictie zorgt voor verlies
In de wereld van user experience, oftewel UX, wordt een simpele vuistregel aangehouden: elke extra stap of klik is een kans dat iemand afhaakt. Laten we dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Je hebt een nieuwsbrief en hiervoor wil je meer lezers, dus je hebt een formulier gecreëerd. Vervolgens wil een bezoeker van je site zich hiervoor aanmelden. Hij merkt dat het lang duurt om het formulier in te vullen en dan moet hij ook nog eens een CAPTCHA oplossen. Om het proces helemaal af te ronden, moet de gebruiker nog wachten op een bevestigingsmail en misschien zelfs ook nog wel wat extra voorkeuren instellen. De kans is groot dat hij tussendoor afhaakt.
Als je de conversies op je bedrijfswebsite wil verbeteren, is het dan ook een goed idee om naar het aanmeldingsproces te kijken. Vragen als “Is dit veld echt nodig?”, “Kunnen we social login aanbieden?” of “Kan het formulier automatisch gegevens invullen op basis van het IP-adres?” zijn hierbij cruciaal. Op basis hiervan kijk je kritisch naar het proces en kun je mogelijk stappen verkorten of zelfs helemaal verwijderen, zodat het sneller en gemakkelijker wordt voor je potentiële klanten.
Snelheid zorgt voor conversie
Waar frictie dus voor verlies zorgt, oftewel afhakende klanten, zorgt snelheid juist voor een hogere conversie. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken, zoals deze case study van Unbounce. Deze studie suggereert dat het schrappen van maar één formulier-veld de conversie al met maar liefst 11 procent verhoogt. HubSpot deed een vergelijkbaar onderzoek en kwam erachter dat het conversiepercentage significant daalt als een formulier meer dan drie velden bevat.
Versnel je aanmeldproces voor meer conversie
Als je wil dat meer mensen zich aanmelden op je bedrijfswebsite dan is het dus cruciaal dat je het proces zo snel en simpel mogelijk maakt. Dit blijkt ook uit de twee onderzoeken die zijn genoemd. Probeer zo weinig mogelijk velden te gebruiken bij formulieren en zorg ervoor dat gebruikers niet hoeven te wachten of op veel dingen hoeven te klikken.