Je bent met je onderneming misschien gestart met de verkoop in Nederland, of je nu producten of diensten aanbiedt. Na verloop van tijd kun je de stap zetten om uit te breiden naar het buitenland. Dit kun je veel opleveren op het gebied van kennis, groei en winst. Benieuwd naar de voordelen?
Nieuwe doelgroep
Je kunt nieuwe doelgroepen aanspreken als je in het buitenland gaat ondernemen. Misschien heb je het idee dat jouw product bij het Nederlandse publiek niet helemaal aanslaat. Dan is de uitbreiding al helemaal interessant, om te zien hoe dit in het buitenland gaat. Met de toegang tot een breder publiek vergroot je je potentiële klantenbasis. Het is daarbij wel belangrijk dat je inspeelt op de markt. Breid je bijvoorbeeld uit naar Duitsland? Dan kun je personeel Duits aannemen, om verder te kunnen groeien. Duits personeel weet immers precies waar de klant behoefte aan heeft, wat in je voordeel kan werken.
Meerdere inkomstenstromen
Je kiest voor een gezondere bedrijfsvoering als er meerdere inkomstenstromen binnenkomen. Met verkoop in het buitenland kun je dit realiseren. Door deze stap te zetten, verspreid je het risico. Valt de verkoop bij een bepaalde doelgroep onverhoopt tegen? Dan heb je nog altijd andere doelgroepen en markten om op terug te vallen. Sterke en zwakke prestaties kun je daardoor beter tegenover elkaar zetten, zonder dat je bedrijf daaronder lijdt.
Concurrentiestrijd
Je kunt beter de concurrentiestrijd aangaan als je internationale stappen zet met je bedrijf. Als je hier slimme stappen in weet te zetten, kan dit je bedrijf behoorlijk laten groeien. Speel bijvoorbeeld in op trends, zodat je met jouw product of dienst als eerste een markt kunt betreden. Daarmee kun je je zelfs positioneren als marktleider. Kennis van de markt en doelgroep is ook hier essentieel. Wil je in een winkel bijvoorbeeld een nieuw product aanbieden? Een vertegenwoordiger Duitsland weet om te gaan met bestaande klanten en weet nieuwe klanten te winnen binnen een specifiek verkoopgebied. Zo kun je profiteren van groei.
Meer kennis
Je vergaart meer kennis door internationaal uit te breiden. Met een divers personeelsbestand haal je verschillende vaardigheden, culturen en perspectieven binnen. Dat kan weer tot relevante inzichten leiden. Probeer zoveel mogelijk talent binnen te halen: dat lukt als je het voor personeel zo aantrekkelijk mogelijk maakt om voor jouw bedrijf te komen werken. Per markt verschilt weer waar personeel naar op zoek is, waar je je verder in kunt verdiepen.
Wereld ligt aan je voeten
Het is tegenwoordig relatief eenvoudig om internationaal te groeien met je bedrijf. De wereld ligt aan je voeten, mocht je die ambitie hebben! Zorg voor een grotere merkbekendheid. Een goede internationale reputatie kun je bedrijf geloofwaardiger maken, zodat weer meer mensen in je producten geloven.
Zet jij de stap naar internationale verkoop? Het kan je veel opleveren. Bereid deze stap uiteraard wel grondig voor, onder andere door het juiste personeel aan te nemen. Controleer ook of je de benodigde financiële middelen hebt voor de uitbreiding.